שבת בבית הורים שאינם שותו"מ
לרבני המכון שלום וברכה,
משפחתנו בתהליכי חזרה בתשובה. אני והילדים כבר שומרים שבת, בעלי לצערי עדיין לא. בכל מקרה, בבית אנחנו שומרים שבת, מניחים את הכל על הפלטה מערב שבת ומכוונים את התאורה והמזגנים עם שעוני שבת. הבעיה מתעוררת כאשר אנחנו נוסעים להתארח אצל ההורים לשבת. הם אמנם מאד מתחשבים בנו וגם מניחים את האוכל על פלטה מערב שבת, אבל לעצמם הם מחללים לצערי את השבת: מדליקים ומכבים את האור והמזגנים וגם שומעים מוזיקה וצופים בטלוויזיה. האם אנחנו עוברים איסור בזה שאנחנו רואים חילולי שבת?
אציין שמאד חשוב לנו הקשר איתם, אבל מצד שני אנחנו לא רוצים שהדבר ייחשב שאנחנו מחללים שבת. תוכלו בבקשה להדריך אותנו מה מותר ומה אסור בסיטואציה הזו?
אורלי א.
מודיעין
תשובת רבני המכון:
שלום לכם
ראשית, אנחנו מלאי הערכה להתקרבותכם הנחושה והאמיצה, ואנחנו בטוחים שהאור שאת והילדים מפיצים סביבכם יגרום לכל יקיריכם להצטרף עד מהרה לתהליך.
באשר לשאלה:
- עצם ראיית חילולי שבת אין בה איסור מהותי, ואינה נחשבת כחילול שבת. אבל היא משפיעה על הנפש, גורמת לזלזול בקדושת השבת, ובוודאי עלולה להזיק לילדים וחינוכם ולדרדר חלילה את התהליך המבורך שהתחלתם בו – לאחור. (אנחנו מבינים שבבית הבעיה הזו לא קיימת כל כך, על אף שהאב לא שותף עדיין לתהליך).
- מצד שני, יש עניין של כיבוד הורים, ויתכן כי דווקא המאור שבה – בתורה ובשבת – יחזירם למוטב, מה גם כשיבחינו בהליכותיהם של הילדים-נכדיהם, המתחנכים באור התורה. יתכן גם כי עלולה להיות בעיה של שלום בית, אם תסרבו להזמנתם, בעוד שאבי המשפחה עדיין לצערנו לא חזר בתשובה.
- ההצעה שלנו היא, לקבל את הזמנתם, מבלי לפגוע בהם חס ושלום! אולי כדאי בדרך כבוד להוביל לכך שסבא וסבתא יגיעו יותר אליכם ולא ההפך. את הילדים יש להדריך בעדינות כי הסבא והסבתא עדיין לא זכו לאורה של תורה, ולכן הם מתנהגים כך לצערנו, אך כמובן שאנחנו אוהבים ומכבדים אותם באשר הם.
- יחד עם זאת, יש להשתדל עד כמה שניתן למעט בראיית חילולי השבת, באמצעות יציאה לטיול רגלי, העסקת הילדים בדרכים שונות, וראוי לעשות כך.
חשוב גם לשוחח עם הילדים בנעימות, בדרך לבית ההורים, בעת שהותכם שם, ובדרך חזרה, על קדושת השבת וזכותם הגדולה של שומריה, על מנת להכהות, ככל האפשר, את הרשמים האחרים.
- ככל שכוונתכם תהיה רצויה ומעשיכם יהיו רצויים, באיזון מלא בין קדושת השבת לכיבוד הורים, כך תזכו אכן לראות רוב נחת מילדיכם.
- כמובן שבכל שאלה הלכתית שמתעוררת וכן כאשר יש צורך במתן פתרונות במצבים מורכבים, רבני המכון ישמחו להיות לכם לעזר.
בברכה מרובה
שלום לכם הרבנים
כבר עשרות שנים שאני מגלח את זקני במכונת גילוח. בשנה האחרונה, כנראה עקב גילי המתקדם, נגרמים לי בכל פעם פציעות ושטפי דם מתחת לגרון, בצוואר ובחלקו העליון של החזה, כתוצאה מהגילוח במכונה. גם לאחר שהחלפתי למכונת גילוח אחרת נמשכת תופעה זו.
בדקתי היטב את המקום הרגיש והוא מתחיל כשתי אצבעות מתחת לגרגרת.
שאלתי היא: האם מותר לי להתגלח משם ולמטה בתער?
עמרם פ.
נתיבות
תשובת רבני המכון:
מבלי להתייחס כרגע לעצם הגילוח במכונת גילוח, הראשונה או השניה, שלא כתבת לנו כלום על טיבן, ומסופקנו מאד אם הן עצמן מותרות לגילוח הזקן בהן, הרי שנתייחס בתשובתנו אך ורק למה ששאלת.
השאלה עצמה היא שאלה רגישה מאד, תרתי משמע, שכן מדובר במקומות גבוליים, שהם לכמה דעות על שפת איסורי דאורייתא, ובכל סטיה ותזוזה קלה לכאן ולכאן עלול אתה להיכשל חלילה באיסורים דאורייתא.
וכבר דנו הראשונים והפוסקים במקומה המדויק של פאת הזקן האסורה מן התורה בגילוח בתער, ועי' בזה בשולחן ערוך יו"ד סי' קפ"א סי"א: "פאות הזקן הם ה', ורבו בהם הדיעות, לפיכך ירא-שמים יצא את כולם, ולא יעביר תער על כל זקנו כלל (ואפילו תחת הגרון)", ובמה שכתבו שם הט"ז (סק"ד) והש"ך (סק"ז).
אמנם בהתחשב במצבך הרגיש, הרי שאם הינך בטוח במאת האחוזים, ללא כל ספק, כי אכן מדובר במקום שהוא כשתי אצבעות מתחת לגרגרת, ניתן להתיר לגלח שם בתער, בתנאי שקודם הגילוח בתער תכסה את המקום שמתחת לגרון בבגד או בצעיף כל שהוא, או שתדביק שם רצועת פלסטר רחבה וכדו', עד לרוחב שתי אצבעות מתחת לגרגרת, על-מנת שחלילה לא תהיה שום אפשרות לסטות כלפי מעלה.
בברכה מרובה
תוכן ספוילר
לרבני המכון שלום וברכה
אני עומד לפני התקנת שתלים בפה, אך מכיון שהחניכיים שלי אינן חזקות מספיק בשביל לקבל את השתל, נמסר לי שעליי לעבור השתלת עצם בחניכיים. הוסבר לי שהעצם נלקחת ממת, ומישהו אמר לי שיש בכך שאלה הלכתית, לכן אני פונה אליכם שתסבירו לי את העניין.
ירון ק.
חיפה
תשובת רבני המכון:
שלום לך,
השימוש בעצם מן המת לצורך השתלה אכן נוגעת בשאלה של איסור הנאה מן המת, שזהו דבר שאסור על פי הלכה. עם זאת, כאשר יודעים בוודאות שמדובר בעצם שנלקחה ממת נכרי, יש להתיר את ההנאה במקום צורך גדול. כן העלה ראש המכון הגרל"י הלפרין זצ"ל בספרו שו"ת מעשה חושב (ח"ה סימן יא). כאשר מקור העצם אינו ברור, העלה הגרל"י זצ"ל להתיר שימוש בחומר רפואי בשם D.F.D.B.A. (Demineralized Freeze Dried Bone Allograft) אשר רופאי שיניים ואורתופדים משתמשים בו למטרת עידוד צמיחת עצמות, ואולם אחד מצדדי הקולא זו היא העובדה שהחומר הנזכר עובר שינויים על ידי פעולות כימיות שונות שמשנות לגמרי את צורתו, עד כדי סברת "פנים חדשות באו לכאן", ואילו במקרה שלך צד קולא זו אינו קיים. לכן חובה למצוא דרך לוודא שהעצם לא נלקחה ממת יהודי.
בהצלחה רבה